ژیل کلمان باغبان طبیعت
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
ژیل کلمان در سال 1943 درArgenton در فرانسه متولد شد. ژیل کلمان باغبان، معمار منظر، نویسنده و نظریهپرداز منظر و فارغالتحصیل دانشگاه گیاهشناسی ورسای و دانشکده منظر پاریس است که از سال 1979، تاریخ طبیعی و مفاهیم طراحی را در مدرسه عالی منظر ورسای تدریس میکند. امروز در سطح جهان، ژیل کلمان با نوع نگاه خاص و آثار ویژهاش در حوزه منظر و معماری منظر در جهان شناخته شده و علاوه بر این در کشور خودش، فرانسه به الگوی تحسینشدهای از یک انسان موفق مبدل شده است. ژیل کلمان علاوه بر طراحی و اجرای پروژههای مطرح معماری منظر، نوشتهها و مقالات فراوانی در باب تئوریهای منظر و معماری منظر و همچنین تجربههای موفقی در نگارش نمایشنامههای ادبی و رمان دارد.1 ژیل کلمان در سال 1998 جایزه ملی معماری منظر فرانسه را به خود اختصاص داد. کلمان بیشتر از اینکه پیرو باشد، رهبر بوده است. در اوایل دهه 70 میلادی، هنگامی که در رشتههای کشاورزی و طراحی منظر فارغالتحصیل شد، پیرو ایده "باغبانی بیولوژیک" بود که پیش زمینهای برای ایدة "کار کردن همراه طبیعت، نه در مقابل طبیعت" به شمار میرفت. او پایهگذار "اکولوژی انسانگرا" است که همکاری انسان و طبیعت را ستایش میکند؛ ستایشی که تنها رویکردی رمانتیک به طبیعت بکر و دست نخورده نیست. کلمان از کودکی به باغبانی علاقهمند بود و در نوجوانی، هنگام کمک به پدرش در سمپاشی گلهای رز مسموم شد و دو روز در کما به سر برد. مدتی پس از آن، کلمان از باغ پدریاش در کروز به دهکدهای نزدیک رفت تا به مطالعات دقیقی در زمینه تغییرات اکولوژیکی، ساختاری و زیباییشناسی محیط بپردازد. در سال 1977 توانست قطعه زمینی در کروز بخرد، خانهای سنگی در آن ساخت و آن را به یکی از زیباترین باغهای فرانسه تبدیل کرد. این باغ که «لاواله»2 نامیده میشود، پناهگاهی برای او، خانواده، دوستان و حیواناتش است.
منابع مشابه
نگاهی به باغ "برانلی" اثر ژیل کلمان
افتتاح موزه هنرهاى بدوى (premiers musée des arts) در تابستان 2006 در پاریس، تحقق رویایى قدیمى است که به دنبال درخواست رییس جمهور وقت فرانسه، «ژاک شیراک»، با هدف اختصاص مکانى براى گفتگوى فرهنگ ها و به نمایش گذاشتن هنر و تمدن هاى فراموش شده حوزه آسیا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه، به اجرا در آمد. پاریس، شهرى است که تا پیش از این میزبان موزه هاى هنرى بزرگى چون ،«ورساى»، «هنر مدرن پمپیدو» و «هنرهاى م...
متن کاملبررسى و تحلیل پارک سیتروئن به مثابه فضاى نوین شهرى
کشور فرانسه در دهه 1980 میلادى در پاسخ به توسعه و رشد کنترل نشده صنایع در شهرها که کیفیت زیست محیطى و حیات اجتماعى شهروندان را مخدوش کرده بود، سیاستى براى نوسازى شهرى در نظر گرفت که جنبه هاى کالبدى، اقتصادى و اجتماعى را به طور هم زمان در بر میگرفت. پارک آندره سیتروئن نتیجه این سیاست و نقطه آغازى براى این بازسازی ها بود. هدف طرح تبدیل فضاى آلوده و رها شده شهرى به یک فضاى سالم و اجتماعى بود. ام...
متن کاملرویایی در هفت گام برای تعمیم یک ایده
ژیل کلمان در طول دوران فعالیت حرفه ای خود، چهار ایده و کانسپت از منظر و نحوه دخالت در آن، ارائه کرده و در پروژه هایش به کار برده است. نظریه "باغ های مقاومت" آخرین ایده و حاصل فعالیت سال های اخیر او است. آنچه در ادامه می خوانید ترجمه ای از مقاله "Les jardins de résistance" است که توسط ژیل کلمان در معرفی این نظریه نگارش شده است. در این منشور، ژیل کلمان از خلال روایتی هفت پردهای به صورتی حماسی و...
متن کاملدرآمد/ منظر ایرانی
1. ژیل کلمان، باغبان منظرساز منظر، دانشی میانرشتهای است که وجه غالب آن هنر است. کار هنر؛ آفرینش و صورتبخشی به اندیشه و مفهوم مجرد است. آنگاه که معنایی "بیصورت"، همچون خلوت، شکوه و صمیمیت در عالم ماده «صورت» مییابد و متولد میشود، هنر زاده شده است. کار هنر تجسمی (نقاشی، معماری، منظرسازی و سایر هنرهایی که در تولید خود با مصالح و ماده سروکار دارند) صورتبخشی به مفاهیم و معانی مجرد و بیان اد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 14
صفحات 26- 29
تاریخ انتشار 2011-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023